Papier is hot! 7 redenen om vandaag nog met drukwerk te beginnen
Focus jij je alleen nog maar op Instagram en je website? Lees in onze blog de 7 belangrijkste redenen om ook je offline communicatie niet te vergeten, zelfs in deze moderne tijd.
Welkom terug
Welkom terug
9.5 / 10 uit 1645 reviews bij Feedback Company
9.5 / 10 uit 1645 reviews bij Feedback Company
Focus jij je alleen nog maar op Instagram en je website? Lees in onze blog de 7 belangrijkste redenen om ook je offline communicatie niet te vergeten, zelfs in deze moderne tijd.
De focus van tegenwoordig ligt steeds meer op online. Dus ook de marketing. Veel bedrijven richten zich alleen nog maar op hun website, nieuwsbrief en social media. Jij misschien ook wel. Online is natuurlijk een steeds belangrijkere factor in het leven van je klant, maar het is belangrijk om ook je offline communicatie niet te vergeten! Drukwerk biedt namelijk veel extra voordelen bovenop je online kanalen. In deze blog geven we 7 redenen om je marketing uit te breiden met drukwerk.
In een digitale wereld waarin je wordt platgegooid met advertenties en social media, valt een papiertje een stuk sneller op. Een mooie poster is bijvoorbeeld een stuk classier dan schreeuwerige online reclame. De uitstraling is rustiger, en juist dit is opvallend, waardoor mensen het eerder spotten. Het is daarnaast een leuke afwisseling om een visitekaartje uit te delen in plaats van een linkje of een verzoekje om je socials te volgen. En denk ook aan een leuk kaartje: daar verras je je ontvanger toch op een hele unieke manier mee?
Naast dat drukwerk meer opvalt, zijn teksten hierop ook makkelijker te lezen. Uit onderzoek is gebleken dat je informatie op papier beter begrijpt dan op een scherm. Hoe goed de teksten op je site dus ook zijn, een folder wordt als gemakkelijker leesbaar ervaren. De reden hiervoor? Mensen gaan op schermen lastige taken zo veel mogelijk uit de weg. Ook zijn er meer afleidingen, zoals verschijnende notificaties. Daarom is drukwerk, zeker voor lange teksten, ideaal.
Drukwerk is iets wat je meeneemt naar huis. Toegegeven, vaak belandt het ook meteen weer in de prullenbak. Maar wanneer je je doelgroep op de juiste manier aanspreekt, is de kans hierop al een stuk kleiner. Sterker nog, je hebt zelf misschien ook nog wel folders, flyers of visitekaartjes liggen. Wanneer eenmaal meegenomen, blijven deze vaak toch behouden; in je portemonnee, op kantoor of thuis. En telkens wanneer je er eentje tegenkomt, word je weer herinnerd aan de organisatie of het merk. Het is dus minder vluchtig dan alles wat online te vinden is. Maak hier gebruik van!
Het is soms fijn om te switchen tussen online en offline. Dit kan bijvoorbeeld met QR-codes. Deze worden nog wel eens onderschat, onterecht vinden wij. Laat een QR-code drukken op bijvoorbeeld flyers of visitekaartjes, die mensen kunnen scannen, vaak gewoon met hun telefooncamera. Binnen enkele seconden verschijnt jouw website in beeld. Dit verkleint de drempel om naar jouw site te gaan. Probeer het zelf maar eens met de QR-code hieronder:
Een andere slimme combi van offline en online, is het toevoegen van een unieke hashtag aan je drukwerk. Hiermee nodig je je klanten uit om jouw merk te promoten via hun eigen kanalen. Denk bijvoorbeeld aan een social media post die ze samen met jouw hashtag plaatsen. Omdat drukwerk vaak lang blijft bewaard, kunnen je klanten steeds weer gemakkelijk naar jouw website gaan.
Verschuivingen en kleurveranderingen, die wil je natuurlijk vermijden. Een groot voordeel van drukwerk is dat de opmaak er altijd en voor iedereen hetzelfde uit komt te zien. Waar er online verschil kan zijn in het soort apparaat dat mensen gebruiken, en de leesbaarheid afhangt van de helderheid en rotatie van schermen, is drukwerk consistent. Hier heb je één ontwerp, waar jij de volledige regie over hebt.
Papier kun je niet alleen zien, maar ook voelen, ruiken en zelfs horen (proeven kan ook, maar dit raden we niet echt aan). Het is een bijzondere feeling om drukwerk in je handen te hebben. Je ziet elk detail van het papier en van de inkt. Je voelt de randen en de textuur. Met drukwerk prikkel je de zintuigen van je klanten. De hele ervaring is anders dan wanneer je van een webpagina leest.
Papieren reclame is daarnaast letterlijk én figuurlijk veelzijdiger dan digitale reclame. Bij een scherm lees je van een plat, eenzijdig vlak. Bij drukwerk kun je variëren in papiersoort, papierdikte, aantal pagina’s, en je kunt kiezen voor afwerkingen als boorgaten, foliedruk, spot-UV lak en nog veel meer. Doe hier je creatieve voordeel mee! Met deze veelzijdigheid maak je namelijk meer indruk dan een platte, presentatie op iemand zijn scherm.
Voor meer informatie over papiersoorten, afwerkingen, onze aanleverspecificaties of andere zaken kun je gerust even contact met ons opnemen, we helpen je graag verder!
Over de auteur
Vera werkt als marketeer bij PeterPrint. Met haar voorliefde voor design en papier is werken bij PeterPrint een schot in de roos. Inmiddels maakt ze al zo'n vier jaar inspirerende drukwerkcontent, van blogs tot social media. Haar favoriete papiersoort is VoorBIJ papier: uniek en duurzaam.
Meer over VeraDeze browser is mogelijk niet volledig compatibel met onze website, omdat bepaalde functies niet beschikbaar zijn. Het kan zijn dat sommige functionaliteiten mogelijk niet werken zoals verwacht.
Selecteer een van de onderstaande browsers om direct naar de website te gaan en de juiste browser te downloaden.